Segons Informa El Punt Avui El British Museum de Londres aprofitarà dijous vinent la inauguració de les adquisicions fetes els últims cinc anys per presentar el primer catàleg raonat de l’obra gràfica de l’artista nord-americà Ronald Brooks Kitaj (1932-2007), un artista vinculat a l’anomenada Escola de Londres, al costat de Lucien Freud, David Hockney o Francis Bacon, que va residir llargues temporades, entre els anys 1953 i 1982, a Sant Feliu de Guíxols, on va passar desapercebut de tothom a excepció de Josep Vicente, amb qui va unir-lo una estreta amistat. El gestor cultural i fotògraf holandès Richard van der AA, establert igualment a la població ganxona i que va promoure el 2008 la primera exposició pòstuma del pintor, justament dedicada a l’obra gràfica, a Santa Cristina d’Aro, ha col·laborat també en l’elaboració d’aquest catàleg, proporcionant valuosa informació sobre les temptatives primerenques de Kitaj amb les tècniques d’estampació, als anys cinquanta.
Jennifer Ramkalawon, responsable del gabinet de gravats i dibuixos del museu britànic i de l’edició del catàleg raonat, subratlla el deute contret amb Van der AA per documentar les provatures inicials de l’artista nord-americà al taller de gravat de l’escultor Fritz Wotruba, a Viena, època de la qual el marxant holandès va localitzar una peça que el mateix Kitaj creia desapareguda, Good God, where is the king?, i que es va presentar en primícia a l’esmentada mostra de Santa Cristina. L’exposició del British Museum –el director del qual, per cert, Neil McGregor, dóna per fet que la mort de l’artista el 21 d’octubre del 2007 al seu domicili de Los Angeles en circumstàncies poc clares va ser deguda al suïcidi– reunirà una cinquantena dels gairebé tres-cents treballs d’obra gràfica que Kitaj en persona va llegar al museu poc abans de morir, entre ells les seves col·laboracions amb el mestre impressor Chris Prater, les famoses sèries In our Times i algunes de les peces menys difoses de la seva producció, com ara Yaller Bird o Red dancer of Moscow, crucials per comprendre un procés creatiu caracteritzat per la fragmentació, les prolixes referències intel·lectuals i literàries, i la seva proximitat amb les estratègies del collage.
Aquesta serà la primera presentació en vint anys del Kitaj gravador a Londres, ciutat on va viure quasi quatre dècades i que va acabar abandonant el 1994 per les contínues controvèrsies amb els crítics del país, que van humiliar-lo amb unes ressenyes mordaces, i per la depressió en què va sumir-lo la mort de la seva segona dona, la també pintora Sandra Fisher.
D’altra banda, Richard van der AA, junt amb el galerista madrileny José de la Mano, ha gestionat representació de Joan Puig Manera (Olot, 1921-L’escala, 2013) i Alberto Fabra (Buenos Aires, 1920-Perpinyà, 2011), aquest darrer amb residència estable al Port de la Selva quasi cinquanta anys, a la fira Finta d’art llatinoamericà, que se celebrarà a Londres el 4 al 7 de juny.